Blöder

Hälsa, kost, beteende mm

Moderatorer: rÅsa, MetalMii, kissan

Blöder

Inläggav yuppia » 07 feb 2010 20:43

Någon med nån idè?

Min lilla Sphynxtjej Inez har sedan en vecka tillbaka haft blödningar ur slidöppningen. Har trott hela veckan att det är hunden som var orsaken till blodfläckar i säng, soffa mm (hon kan nämligen börja löpa när som helst). Igår upptäckte jag att det är Inez som är skulden till det hela. Hon blöder hela tiden och det är rent blod som kommer och det blir fläckar om hon ligger på samma ställe en stund utan att tvätta (allt mellan droppar till stora som en femma).

Var i kontakt med jourveterinär som tyckte jag kunde avvakta ett par dagar till så länge som hon är opåverkad i övrigt. Vet trodde att det kunde bero på löp/p-piller men det är inget jag någonsin hört talas om.

Kan tillägga att hon är 11mån, har gått på p-piller utan problem ett par månader och har inte träffat någon hankatt sedan i maj när hon flyttade hem.

Ska ta kontakt med en vet på hemmaplan direkt imorgon och höra vad h*n tycker.

Någon som känner igen dessa symtom? Det är inte UVI kan tilläggas, det uteslöt vet på en gång då hon varken luktar, piper när hon är på toa och kissar rikligt samt blöder för mycket.
Användarvisningsbild
yuppia

Inläggav mimer_madame » 07 feb 2010 21:12

Låter som en livmodersinflammation tycker jag, ta kontakt med
en veterinär. Det ska inte komma ut blod eller blod liknande vätska.
Kolla om hon har feber.

Annika
Användarvisningsbild
mimer_madame

Inläggav yuppia » 07 feb 2010 22:18

Vill inte låta otacksam men om du svarar så läs hela inlägget tack.

Har som jag skrev redan varit i kontakt med veterinär som inte tyckte det lät varken som UVI eller pyo (livmoderinflammation). Men han har varit med om katthonor som blött pga/i samband med löp/p-piller. Det finns ju många katter som reagerar på p-piller på olika sätt men jag har aldrig hört att de skulle blöda av dem.

Hon har varken feber eller är påverkad på något vis, hon far runt precis som vanligt vilket en katt med pyo inte gör efter att ha varit sjuk drygt en vecka. En katt med en pyo är slö, trött, dricker mycket, kan ha feber och eventuellt flytningar och eftersom det är var i kroppen vid en pyo så luktar det. Vi har haft katter med pyo och inga tecken stämmer in på de symtom som Inez har. Hade det varit pyo hade hon mest troligt varit död nu eftersom jag var säker på att det var hunden som löpte fram till igår.

Jag har pratat med veterinär och följer hans rek om att avvakta nån/några dagar men självklart vill jag veta vad som är fel/om det är något fel.
Användarvisningsbild
yuppia

Inläggav mimer_madame » 07 feb 2010 22:34

En pyo behöver inte lukta min älsta hona hade dessa problem,
när vi sedan gjorde en fertilitets utredning på strömsholm
så var livmodern ärrig på grund av inflamationer som inte
blommade ut utan det låg vätska där. Madame vissade inga tecken
alls utan det kom bara lite blod. Katter ska inta blöda vid löp och p-piller. Då funkar inte p-pillerna som de ska.

Annika
Användarvisningsbild
mimer_madame

Inläggav yuppia » 07 feb 2010 22:52

Precis vad jag skrev att veterinären sa, han misstänker starkt att hennes blödning är relaterad till löp/p-piller på något sätt. Vilket då skulle innebära att de inte fungerar någe vidare och då krävs det antingen en justering eller byte av preparat.

Skulle det ändå vara pyo trots att hon inte visar några tecken på det så kommer det ju att upptäckas när vi besöker veterinären. Men eftersom det inte är akut just nu så avvaktar vi tills det blir vardag. Detta var rek från veterinären som faktiskt har utbildning inom området och jag tror inte han skulle ljuga eftersom en veterinär tjänar rätt bra på att ta emot djur på jourtid.

Just nu ligger hon och myser med sina kompisar och tidigare idag smaskade hon glatt i sig färsk strömming för glatta livet. Om jag inte kommit på henne med att blöda hade jag aldrig kunnat gissa att allt inte stod helt rätt till.
Användarvisningsbild
yuppia

Inläggav sparrow » 07 feb 2010 23:10

Du frågar om någon har en idé, verkar själv ifrågasätta veterinärens "diagnos" och frågar om någon känner igen symptomen...När mimer_madame delar med sig av sin kunskap från egna erfarenheter låter det bara som att du går in in nån slags försvarsställning, både för egen del och veterinärens? Lite otacksamt tycker jag nog att det låter, även om du skriver att du inte vill vara just det.
Nåväl...själv har jag inga andra idéer, men undrade lite vad du ville med ditt inlägg?
Själv tycker jag att det är mer regel än undantag att veterinären hänvisar en till att avvakta under jourtid, då de oftast är överbelamrade och underbemannade just då.
Vi väntar kattungar i december
Bild
Användarvisningsbild
sparrow

Inläggav yuppia » 08 feb 2010 00:07

Jag reagerar självklart när en person skriver kontakta veterinär när det tydligt framgår att en veterinär redan är konsulterad. Det går att uttrycka sig på ett bättre sätt eller hur? Kanske "tycker det låter som ..., kanske skulle du prata med en till veterinär" eller något liknande. Blir så mycket mindre missförstånd på så sätt.

Dessutom kan man om en text är oklar be om ett förtydligande. Jag kan inte se hur min text kan vara oklar men det är klart att alla läser olika. För att förtydliga för eventuella läsare så består inlägget av tre huvuddelar.

A, Katten Inez har ett enda symtom, hon blöder ur slidan/slidmynningen. Hon är i övrigt helt opåverkad och lever som vanligt i alla hänseenden.

B, Veterinären har en teori om att det kan vara relaterat till löp/p-piller. Han uteslöt också UVI och pyo eftersom han inte ansåg att Inez har några passande symtom på varken UVI eller pyo.

C, Detta är inte något jag hört talas om men kanske någon annan har det. En person som varit med om liknande eller samma symtom kanske kan dela med sig av sin erfarenhet.

Hoppas det förtydligade det hela ordentligt så att det inte föreligger några missförstånd.

Hade Inez visat minsta tecken på att må dåligt hade vi varit på Strömsholm inom en halvtimma efter att hon uppvisat sådana symtom. Självklart kommer vi ordna en tid snarast åt Inez så hon blir ordentligt undersökt men varför åka in akut när veterinären inte anser att det är akut och katten inte uppvisar några tecken på att må dåligt.

Hurvida jourveterinärer ber en komma in eller avvakta är nog väldigt olika. Jag har under alla år snarare upplevt att de hellre tar in djuret än vill att man avvaktar.
Användarvisningsbild
yuppia

Inläggav Sol » 09 feb 2010 17:36

jag skulle aldrig avakta med att åka in med min katt om den blödde från vulvan, en katt ska aldrig blöda från vulvan därför är det uppenbarligen ngt fel, det kanske inte är livshotande, men det kan vara det. Om jag hade tänkt ha katten till avel skulle jag inte vänta en seckund till innan jag åkte oavsett vad veterinären säger.
Många djur har dött trotts att en veterinär säger avvakta, och en veterinär säger alltid, du känner ditt djur bäst och om du är orolig ska du komma in. du gör självklart som du vill, men jag känner bara att mitt hjärta slår dubbelt så snabbt när jag läser ditt inlägg och jag jobbar som djurvårdare på en klinik.

Om du inte vill läsa mina åsikter och tankar utan bara mitt råd så är det: Åk in nu!
Mina katter är mina skatter! :wOOt: Love the skin they´re in

Bild
Användarvisningsbild
Sol

Inläggav yuppia » 09 feb 2010 21:05

Vi åkte självklart in igår morse (måndag kl 9) och hade jag märkt att det var hon och inte nån av mina tikar som löpte i förra veckan hade vi åkt då. Men jag vill alltid undvika att åka in under helgdagar om det inte absolut är nödvändigt (av flera olika skäl som är för långa att rada upp här). Och eftersom lilla Inez inte visade några symtom på att må dåligt var det inte akut under helgen (enligt både veterinären, mig själv, min mamma och flera andra kattkunniga människor). Att vara orolig är en sak men samtidigt måste man kunna ha lite is i magen om det inte är akut. Det fick iaf jag lära mig under min utbildning till djurvårdare samt vid de tillfällena jag bla var på Strömsholm.

För information så mår Inez bra men tyvärr kommer hon adrig att bli mamma. Enligt veterinärerna på kliniken hade det inte spelat någon roll om vi kommit in i förra veckan eller under helgen utgången hade blivit densamma. De var också väldigt ställda till att hon under så lång tid inte visat några som helst symtom på att hon var dålig förutom blödningen.

Men hon mår bra och det är det viktigaste.
Användarvisningsbild
yuppia

Inläggav Jina » 16 feb 2010 16:27

Får man fråga vad som felades henne?
Användarvisningsbild
Jina

Inläggav quiniz » 16 feb 2010 17:16

Jag antar att hon hade Pyo...
Uppfödare av Fransk Bulldogg & A.H.T Men med Sphynxen i hjärtat.
Användarvisningsbild
quiniz

Inläggav Jina » 16 feb 2010 18:08

quiniz skrev:Jag antar att hon hade Pyo...

Det antar jag med, men ville få det bekräftat eftersom vetten uteslöt det ;)
Användarvisningsbild
Jina

Inläggav yuppia » 20 feb 2010 19:01

Inez hade en pyo men veterinären som kunde konstatera det med ultraljud var mkt förvånad över bristen på symtom och tyckte inte att det var konstigt att jourveterinären rått mig till att vänta. Hon hade själv innan ultraljudet fler teorier än bara pyo kan tilläggas med tanke på just bristen på symtom och att Inez var så pigg.

Vad som förvånar mig är att ni här verkar skadeglada över att jourveterinären hade fel, måste vara något fel på er om så är fallet.

Inez mår utmärkt bra, stygnen togs idag och hon har avslutat sin antibiotikakur. I detta ögonblick ligger hon och äldsta hunden bredvid mig och sover helt nöjda med tillvaron. Om några månader får hon bli extramamma åt kompisens Zillys bebisar om hon vill.
Användarvisningsbild
yuppia

Inläggav mimer_madame » 20 feb 2010 19:20

Jag tror inte att det är någon som är
skadeglad, snarare att man tycker synd om katten.
Nu har du ju lärt dig att man kan ha pyo utan att katten
är slö, påverkad och har flytningar som luktar illa.

Jag tycker bara det är konstigt att din vet inte har träffat
på några fall tidigare. själv vet jag flera honor som
har av samma problem. Dessa honon har behandlas aggresivt med antibiotika och har sedan fått friska ungar.

Annika
Användarvisningsbild
mimer_madame

Inläggav Mia » 20 feb 2010 19:56

Sorry läste stamtavlan för snabbt..

Inlägget borttaget..
Bild

Nyfiken på vad det innebär att vara fodervärd?
Kontakta oss :)
Användarvisningsbild
Mia

Nästa

Återgå till Hälsosnack